Lärdomar från förra säsongen

Posted on

Lärdomar från förra säsongen
Säsongen 2015 präglades av kyla och regn och därför var honungsskörden dålig. Säsongen 2016 var varm och solig och visst hade man väntat sig en fin skörd då? Det blev det inte, utan jag fick ytterligare en honungsskörd som var mindre än ett genomsnittsår. Varför blev det så?

Början av säsongen 2016 verkade bra, med honung att skörda redan innan midsommar och en bra tillväxt i samhällena. Sedan förändrades det. Det blev en fantastisk semestersommar, men det ansamlades ganska lite honung i mina bisamhällen. Kombinationen av torka och hetta var orsaken. Blommorna producerade en mindre mängd nektar pga torkan, vilket gjorde att bina inte kunde samla in lika stora mängder som ett normalt år.

Hettan gjorde att bina i högre grad behövde ventilera kupan för att hålla temperaturen nere. Detta gör bina genom att stå och fläkta med vingarna för att skapa en luftström som för ut den varma luften ur kupan. Det säger sig själv att det förbrukar mycket energi och en stor del av den lilla mängden insamlad nektar gick åt för att driva denna ”fläktmotor”.

Den dåliga tillgången på nektar fick en annan negativ effekt. Ett dåligt drag ger liten äggläggning och lite återväxt. De bin som skulle bli vinterbin föddes inte upp.

Vad jag borde ha gjort, men som jag missade, var att kompensera för det dåliga draget och drivfodra mina samhällen så att de stimulerades att dra upp de så viktiga vinterbina – något att komma ihåg till ett annat år.

Det finns en avsevärd risk att det blir större dödlighet den här vintern än vad jag har haft hittills. Det är ju en stor del väldigt gamla bin i samhällena, särskilt i min ena bigård och det är inte säkert att de överlever ända tills det framåt våren blir fart på återväxten igen. Bimassan kan bli för liten för att samhället skall klara att ta sig igenom den första delen av våren.

Kommentera

