Fortfarande liv i alla samhällena!

Posted on

Det ovanligt livliga samhället verkar må utmärkt. De har varit ute och bajsat flera gånger sedan mitten av februari och kupan är rejält nedskitad! Ibland kunde de kravla sig ut, men inte flyga. För ett par dagar sedan var det riktigt varmt och då öppnade jag kupan, efter att ha konsulterat min mentor.

Det fanns täckt arbeteryngel på åtminstone en ram. Lådan med resterna av vinterfodret var ren, medan de två lådorna (HLS) nedanför var lite nedsmutsade. Inte illa alls, men jag bytte de två lådorna mot en ren låda med rena och fina utbyggda ramar. Sedan fick de också lite extra foder; 50% sockerlösning – efter rekommendation från min mentor. Ur ren fodersynpunkt behövdes det inte, men om det är till nytta för dem så är det bra. Detta är ett piggt samhälle, med en ung drottning.

Det skall bli intressant att se hur det här samhället utvecklas i år. Det extremt ”vitala” draget, som jag fick med en efterdrottning för några år sedan, verkar fortfarande sitta i – till min stora glädje! Jag har hellre vitala bin som inte är utpräglat snälla, än sega bin som är väldigt hanterbara…

Kommentera

