En bra pryl!

Posted on

Min drottninglåda – så kallar jag den – är en av de bästa sakerna jag har tillverkat för min biodling. Jag är lite klumpig, dels pga att mina händer inte är riktigt som de ska och dels för att jag ibland agerar snabbare än jag tänker… För att slippa bekymra mig om drottningens säkerhet när jag går igenom mina samhällen så byggde jag en liten låda för två ramar:

I lådan parkerar jag den ram som drottningen går på och eventuellt den ytterligare ram som jag kan behöva parkera för att komma åt att undersöka samhället. Drottningen är i tryggt förvar, utan att jag behöver fånga henne och riskera att skada henne då. Lådan kan också användas som parningskupa. Det finns en hållare anpassad för en PET-flaskas botten, med en enkel lucka så att jag kan fylla på foder och det finns ett litet flusterhål. Nät i botten och med de tvärställda brädbitarna så står lådan stadigt.

Ett handtag är det enda jag saknar på min drottninglåda, men det är ju lätt att komplettera med det.

Kommentera

