Lite nytt material

Posted on Updated on

I år hade jag tänkt att jag skulle få fram lite drottningar, för byte av gamla damer och som reserv. Naturligtvis också för mitt eget höga nöje 🙂 ! Som vanligt tänker jag genast på vilken ”teknisk” lösning som vore bra. Det resulterade i en (eller fyra) lådor med lösa mellanväggar, en botten med fyra utgångar och en liten demokupa. Jag ville se en drottning kläckas! Det lyckades inte vid första försöket, men som jag trodde så var det rätt bra underhållning under midsommarhelgen 😉 .

Här är lådan med lösa mellanväggar. Varje sektion rymmer 2 ramar och är tänkt som parningskupa. När den nya drottningen har blivit äggläggande kan man antingen flytta henne till ett samhälle eller en avläggare, eller ta bort en mellanvägg i lådan och ge henne mer utrymme.

 

Jag har också läst att upphetsningen i samhället inte blir så stor om man borstar ner bina framför kupan, i st f ner i lådan igen (när man t ex skattar ram för ram). Det var värt att testa tyckte jag och gjorde en ”svärmbräda”.

Med en ”förlängningsdel” som kan vridas runt, så kan brädan anpassas till kupans höjd.

Det verkade faktiskt som att det blev lugnare när jag borstade ner bina på brädan, så det tänker jag nog fortsätta med.

Kommentera

