Nu är honungen äntligen silad!

Posted on Updated on

Årets första skattning är gjord och honungen ä äntligen färdigsilad. Tänk att jag varje år glömmer hur mycket arbete och tid det tar att få honungen klar för tappning på burk! I förrgår silade jag honung till halv två på natten, eftersom jag hade lovat att ha honung till försäljning dagen efter. I natt höll jag på till framåt 3-tiden, eftersom jag skulle åka från landet och ha honung med mig. Det tar rätt lång tid att jaga 50 kg honung genom en sil. Arbetet är inte ens klart med det. Nu är det bara nyslungad, dvs flytande honung. Sedan kommer ympning/rörning för att få rätt konsistens vid kristalliseringen.

Som liten hobbybiodlare så kan man inte hålla sig med maskiner, utan får använda ”knogfett” som min gamla mor brukade säga. Egentligen vill jag inte ens använda maskiner, men jag har råkat få lite fler bin och om det här blir en bra honungssommar så blir det mycket jobb! Det kan bli 3-400 kg att hantera manuellt om det vill sig illa/bra… Nå, den utmaningen tar jag om och när den kommer 🙂 !

Tills vidare kan jag bara konstatera att man blir glad av doften av honung och vax…

Kommentera

